Expeditia de recuperare .

Aici povestim pe unde am fost cu barcile noastre sau pe unde ne facem planuri de duca!
Scrie răspuns
Florio
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Mesaje: 1159
Membru din: Mie Apr 20, 2011 1:36 pm
Localitate: Bucuresti

Re: Expeditia de recuperare .

Mesaj necitit de Florio »

N-am dat detalii inca.
Am ajuns in Agios Evstratios la ora 19 (de unde si foamea micutului), insula avand un cheu si un mic port pescaresc. Cheul adaposteste in spate terminalul unui feribot din vremea lui tata Noe si mai raman 4 lungimi de barca unde se poate acosta. Ei bine, un locusor era liber, pe ala l-am ocupat noi la ceas tarziu, cand se mai vedeau doua veliere tintind insula ca si noi. Si am beneficiat de universalul "primul venit, primul servit " .
Unul dintre intarziati era chiar Iorgos, care si-a gasit pana la urma un locusor in zona pescareasca, unde nu prea era adancime pentru o ambarcatiune cu derivor. Dar omul stia locul bine. A doua zi in chiar aceeasi zona o alta barca a ramas suspendata pe bancul de nisip.
Cheiul are doua chestii ciudate. Una dintre ele este ca postul de apa si electricitate functioneaza si nu e nimeni sa ceara bani pentru asta. Al doilea este grupul de toalete si dusuri de la capatul cheiului, care are acelasi regim.

Seara zile de 13 a fost cumva pe modelul serii de dinainte, doar un pic mai retinuta. S-a chefuit numai pana pe la ora 2 dimineata, iar dupa un somn scurt, matinali, doi baietei isi rontaiau cuminti cerealele :)
DSC08916.JPG
DSC08917.JPG
Nu aveţi permisiunea de a vizualiza fişierele ataşate acestui mesaj.

Florio
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Mesaje: 1159
Membru din: Mie Apr 20, 2011 1:36 pm
Localitate: Bucuresti

Re: Expeditia de recuperare .

Mesaj necitit de Florio »

Baieti, regret sa va dau preponderent informatii gastronomice. A naviga intre cate doua puncte pe model delivery, pe o mare cuminte si o vreme splendida, nu iti lasa multe de povestit. Cel putin pana acum :) .
Intr-o asemenea calatorie e notabila doar alegerea pasajelor si atentia alaturi de anduranta la uzura nervilor fiecaruia .
Noi am incercat sa o facem cat mai distractiva, prin felul nostru de a fi :) .

Ma intorc la gastronomie, fiindca asa cum arata fotografiile mele, ne-a iesit in cale un copac de octopode.
DSC08919.JPG
DSC08920.JPG
Si daca ne-a atacat vizual, i-am raspuns la provocari :
DSC08921-1.jpg
DSC08923.JPG
DSC08925.JPG
DSC08924.JPG
DSC08931.JPG
Aici m-am intalnit si cu cel mai bun vin baut de mine in Grecia, cel din paharul brumat, de mai sus .
Nu aveţi permisiunea de a vizualiza fişierele ataşate acestui mesaj.

Florio
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Mesaje: 1159
Membru din: Mie Apr 20, 2011 1:36 pm
Localitate: Bucuresti

Re: Expeditia de recuperare .

Mesaj necitit de Florio »

Va mai dau cateva imagini cu portul si cu echipajul zambitor, fiindca odata plecati din Evstratios, s-a cam terminat cu partea de vacanta a calatoriei si am intrat in alt fel de lucruri :)

DSC08922.JPG
DSC08933.JPG
DSC08936.JPG
DSC08935.JPG
Nu aveţi permisiunea de a vizualiza fişierele ataşate acestui mesaj.

Florio
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Mesaje: 1159
Membru din: Mie Apr 20, 2011 1:36 pm
Localitate: Bucuresti

Re: Expeditia de recuperare .

Mesaj necitit de Florio »

Pentru ziua de 14 august, cand vremea pe timpul zilei arata a fi nefavorabila, hotararam sa aprovizionam, sa punem combustibil si sa ne odihnim, urmand sa plecam la caderea serii, catre Dardanele. Traseul exact va fi dat de directia vantului, care conform prognozelor se arata a fi N-E.
In prima parte a zilei cand vantul se intarise iar marea se cam zbuciuma, am plecat impreuna cu Gabi si Romeo la un snorkeling . Program de voie, nu ?
Cu ocazia asta am gasit si o plaja cu nisip, lucru destul de rar pe insulitele astea.
O doamna autohtona care pescuia pe cheu, a spus in doua cuvinte o maxima celebra : Is hard !
Tineti minte si apreciati, ca e mare lucru .
Ce se intamplase de fapt ? Gabi a privit-o pescuind fara rost, cu o momeala prea moale, facuta din paine. Pestii i-o furau imediat si trebuia sa puna alta, care avea aceeasi soarta. Specialist, amicul nostru ia o bucatica de momeala, o framanta intre degete pana se mai intareste, i-o da cucoanei si aceasta prinde imediat primul peste.
Bucuros ca e de folos, Gabi ii da momeala spunand ca trebuie sa faca si cu restul acelasi lucru.
La care doamna face din degete gestul framantarii, din umeri gestul renuntarii si spune maxima celebra : Is hard ! :D
Normal ! :) E greu, las-o asa . Esti in Grecia, de ce te obosesti ?

Ziua trece repede, mai vorbind cu Iorgos, mai atacand o masa teribila cu octopode, calamar si tzatziki, facand o balaceala si vizitand in scop de aprovizionare cele doua supermarket-uri ale localitatii, fiecare cam cat un chiosc :) .
Deja aveam nervul plecarii in mine si priveam cu repros steagurile de pe promontoriu care zaceau fleasca intre doua fluturari anemice. La naiba, n-o sa avem vant !
Odata cu caderea serii, la ora 21 am plecat de la cheu in directia Bozcaada, pe o hula suparatoare si fara vant. Cum e mai rau.
Ne-am stabilit carturile pentru perioada de noapte in ordinea numerelor de pe tricou : nea Nicu, Romeo si eu.
Urmand ca dupa ridicarea zorilor sa ne mai ajute si Gabi si Silviu, ca ziua e usor in mare libera.
Surprinzator, vantul incepe usor usor sa se mai simta, insa nu suficient cat sa tina barca bine pe val si nici dintr-o directie care sa ne ajute. Mai exact si vant si val - prova. Am scos randa numai dupa ce am putut lua o alura cat de cat folositoare in acel vant.
A fost o noapte obositoare, s-a inaintat incet, dupa ora 4 veneau si niste lame de spuma care ne ridicau prova smucind-o mult in sus, motorul a tusit de cateva ori dand semne ca oboseste, pozitia la timona pe timp de noapte devenise una foarte incomoda fiindca trebuia sa stau in exteriorul cockpitului, ca sa am vizibilitate; pe sprayhood se asezase sare si nu se vedea nimic.
Nea Nicu desi a avut primul si cel mai usor cart, n-a dormit aproape deloc fiindca sarea la fiecare semn de oboseala al motorului si trecea la pompa sa ii faca presiune. Ceva se intampla ca prindea aer in conducte .
Eu am dormit pe bancheta libera din cockpit. La fel, e un fel de a spune "am dormit" :) . Stiti si voi ca daca e ceva in neregula pe o barca, te trezesti instantaneu, indiferent ca e sau nu e cineva care sa se ocupe de defectiune.
Odata cu sosirea zorilor s-au dus si lamele, au ramas numai berbeci. Noi am pastrat directia care ne scoate sub capul de sud al Bozcaadei, pentru a putea tine sus randa.
In sudul insulei erau cateva vapoare ancorate, care se vedeau de departe.
Un calcul scurt ne pune intr-o oarecare dilema, cu privire la traseu :
1. Continuam drumul sub insula, vantul ne ajuta, putem taia valurile oblic, insa odata ajunsi intre insula si continent vom avea de inaintat nu numai impotriva duetului simpatic vant-val ci si a curentului de peste 2 nd din zona . Poate motorul sa duca asta ?
2. Luam directia nord de pe acum si mergem cu vantul si valul exact pe prova, insa nu avem curent potrivnic.
Oricum, odata ajunsi la capatul de vest al Bozcaadei, pe orice parte am fi ne intalnim frontal cu curentul venit din Dardanele, asa ca ne asteapta chestii frumoase daca motorul continua sa aiba probleme.
Anterior acestui moment (am uitat sa povestesc), am fost cu totii de acord sa scoatem focul. Focul insa n-a fost de acord cu asta, ca in scurt timp s-a rupt la o ferta din apropierea coltului de scota. Stia nea Nicu ce stia. Am incercat eu pe valurile alea, stropit pana in chiloti, sa ridic cel de-al doilea foc, unul mic, de furtuna. Insa nu avea nici o eficienta, asa ca l-am dat jos. Macar ne-a iesit din grija :) .

Florio
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Mesaje: 1159
Membru din: Mie Apr 20, 2011 1:36 pm
Localitate: Bucuresti

Re: Expeditia de recuperare .

Mesaj necitit de Florio »

Mie mi-ar fi facut cu ochiul traseul dintre insula si continent, in ideea ca in apropierea tarmului curentul poate fi mai mic si totodata ne stabilisem un posibil punct de popas marina Bozcaada din capul N-E al insulei. In urma conditiilor de navigatie devenise destul de clar ca mult nu putem depasi acest punct. Si totodata il vedeam ca pe un moment de repaus care sa aduca buna dispozitie :) . Toti visam la bucataria turceasca, eu unul ii trageam refrenul cu ciorba din capatana de miel ;) .
Pana la urma am decis noi sa ocolim curentul si am schimbat directia ocolind insula prin vest. A urmat din nou o portiune obositoare, cu val de prova si motor exclusiv, pana cand am reusit sa ocolim capul de N-V al insulei . Aici dupa cum tin eu minte (poate ma completeaza Romeo daca s-o fi intors din Vama Veche ;) ) s-a schimbat usor si directia vantului, continuand sa ne vina din prova. Totodata intre insulele Bozcaada si Tavsan e un curent puternic venit tot din Dardanele si se formeaza brizanti.
DSC08967.JPG
DSC08950.JPG
Am mers inainte cu tupeu in aceleasi conditii, am depasit si Bozcaada si Tavsan punand ochii pe stramtoare si apropiindu-ne de ea ca in bancul cu melcul care face "tusti " !
Imi amintesc totusi ca la un moment dat, trecuti de marina Yenikoy, cam in dreptul vestitei Troia, am vazut cum de la 17 m adancimea scade in mai putin de un minut la 3m . Am facut o giratie la 180 grade si am ocolit zona, ca harta o fi harta, dar realitatea e mai importanta.
Trafic nu era mai deloc in TSS, asa ca odata intrati in stramtoare am traversat-o lejer si am ancorat intr-un golf aflat pe stanga, chiar sub monument. Vantul se pastrase tare si pe directia N-E. Popasul nostru a fost chiar la fix, am ancorat la 20.45 cat sa avem timp sa schimbam doua vorbe inainte sa adormim.
DSC09000.JPG
DSC08987.JPG
Pasajul a insemnat o noapte si o zi de navigatie in conditii suficient de grele cat sa ne rupa fundurile si sa ne chinuie prin nesomn .
Dar moralul era inca bun si daca am fi putut accesa terasa ce se vedea la 200m de noi, ne-ar fi inflorit zambetele :) .
Insa nimeni (in afara lui Gabi) nu era dispus sa se urce in dinghy si sa vasleasca pana la tarm, pe vantul ala si cu un furchet improvizat.
Am ramas cu bucuria ca am ajuns si in noaptea asta la marele fix intr-un loc protejat, am rontait niste uscaturi si ne-am dus la culcare.
DSC08988.JPG
Nu aveţi permisiunea de a vizualiza fişierele ataşate acestui mesaj.

Florio
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Mesaje: 1159
Membru din: Mie Apr 20, 2011 1:36 pm
Localitate: Bucuresti

Re: Expeditia de recuperare .

Mesaj necitit de Florio »

Am gasit si o poza cu doi flacai rapusi la datorie, in timpul pasajului .
Un fenomen paranormal il face pe Gabi sa poata dormi 24 de ore non stop, cu mici intreruperi date de momente cum ar fi cand miroase a papica sau cand ii pica prin hublou cate o mostra de apa din marea Egee . :D
DSC08961.JPG
DSC08962.JPG
Nu aveţi permisiunea de a vizualiza fişierele ataşate acestui mesaj.

Florio
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Mesaje: 1159
Membru din: Mie Apr 20, 2011 1:36 pm
Localitate: Bucuresti

Re: Expeditia de recuperare .

Mesaj necitit de Florio »

Dis de dimineata am facut ochi, am baut cafelele si am ridicat ancora.
Vantul semnase cu noi un contract si nu iesea din el : batea prova din toate puterile.
In stramtoare se ridicasera si niste valuri corespunzatoare, am stat nitel sa vad care e mersul si m-am culcat pe bancheta libera a cockpitului ca sa-mi iau in primire cartul mai tarziu. Se invatase spinarea mea cu bancheta aia, " ca cainili cu lantu' " :)
Urcam pe partea stanga a stramtorii, impotriva vantului, a curentului si a valurilor. C'asa-i in tenis.
Dupa o vreme ma ridic sa mai rotesc si eu din timona si vad ca se inaintase serios, cu 1 nd, 0.7 nd si pe alocuri cu 0.5 nd . Ametitor, ma apucase vertijul. Bine ca n-au astia in stramtoare radare :) .
Zic lui nea Nicu : 'aidi sa ridicam o randa si sa traversam stramtoarea, ca nu se mai poate . Nu mai ajungem nicaieri, dar putem intoarce si mergem in Limnos, ca vantul ne duce :) . Nea Nicu aproba pozitiv fara reticente si uite-asa rupem recordurile de ajungem la 6 nd si aoleeu ...chiar 7 nd !
Nu se poate, asta e obraznicie :) .
Nu va inchipuiti ca mergeam in directia noastra, ci traversam perpendicular canalul. Dar tot era un record notabil .
Pe partea cealalta lucrurile mergeau putin mai bine in sensul ca puteam urca cu 1,7 -2 nd 8-) .

A mers ce a mers daravela, pana cand am ajuns intr-o zona in care curentul n-a mai fost de acord sa urcam. Am ajuns in dreptul unei balize pe la Kepez. Acolo hartile aratau curent de 4-4,5 nd dar adaugand vantul si valurile, treaba statea mai prost. Si viteza noastra care sarise la 2,5 nd in ultima portiune, a ajuns sa bata catre 0,2 nd. Adica dupa modelul cantecului "Tot pe loc, pe loc , pe loc ! " .
Nasol.
Aveam deja o ora de cand mergeam si baliza aia se incapatana sa fie tot langa noi, la o suta-doua de metri . Incercam si drept si in usoare volte, nimic ! Devenise deprimant si aberant. Cand lucrurile merg prost, spune Murphy, nu te enerva: ele vor merge si mai prost.
Pe fondul mersului pe loc, motorul gafaie de cateva ori si cu toate eforturile lui nea Nicu de a-l resuscita, moare. Auleu !
Da nea Nicu energic la pompita pana face basici si il porneste intr-un minut.
Acum era bine, insa curentul ne dusese inapoi in dreptul balizei.
In disperare de cauza ca ardeam motorina degeaba, tai senalul transversal, pana pe partea cealalta. Apoi volta si mergem inapoi. Bine ca nu era trafic.
Am facut un numar de volte care pe track arata ca o seismograma. Adica mergeam 1 km si castigam 100 m in linie dreapta.
Dom'le dar tot castigam ceva !
In chipul asta tarsait si neortodox, reusim sa trecem de partea aceea ingusta de la Kepez, si curentul a mai slabit. Da, dar au ramas vantul si valurile.
Era asa o voie buna la bord, de nu va inchipuiti.
Ulterior ajung intr-o zona care se largeste si logic, ma trag la apa mai mica, sperand un curent mai mic. Pe naiba ! Daca mergeam la marginea TSS aveam cat de cat 1,5 -2 nd. Daca ma duceam putin catre mal, scadeam la 0,5 nd.
Gabi, proaspat trezit ( frumoasa din padure se trezea si ne zambea. Ne lumina zilele :) ) imi zice : Ia Florio mai langa mal.
Ma gandesc ca n-are rost sa explic, exemplul practic e cel mai eficient.
Spun: uite Gabitza aici . Si iau 10 grade catre tarm. Viteza scade imediat la jumatate, apoi 0,5 si record ! 0,2 nd :) . Ne intoarcem la cursul initial si continuam sa tropaim cu eficienta, spre Canakkale.
Intre timp nervozitatea din barca isi gasea alinare in discutii cum altfel decat culinare . O musaca, o "chorba" , niste scofeturi, niste marafeturi ...
Nu mai povestesc, nici nu am ce. A fost totul conform expresiei consacrate din Ciclade, de anul trecut : " C'est dure la vie " ! :)

La un moment dat Dardaneaua ne-a mai lasat sa ne tragem si sufletul, fiindca in apropiere de Canakkale relieful ne-a mai aparat de taria vantului. Am mai chinuit berbuncul unde se ingusteaza din noi, chiar in gura de varsare a raului, dar nimic nu mai putea sta intre mine si ciorba de capatana de miel. Deja eram in buza localitatii.

Am dus barca pana in marina, am legat cu totii mooring-ul si paramele pupa si .... as fi vrut sa spun ca am dat goana la restaurant, dar n-a fost asa.
Intai dupa cum e logic, am fugit la dusuri, sa redevenim oameni . Apoi stai si fa formalitatile , asteapta politaiul, discuta cu toata lumea, fa-i sa inteleaga de ce unul dintre noi nu are pasaport, cum sa facem sa il luam si pe el cu noi in oras...etc...
A durat ceva. Da, dar eram "la liman" cum se spune :) .
DSC09004.JPG
DSC09005.JPG
]
DSC09008.JPG
DSC09008.JPG
DSC09011.JPG
DSC09014.JPG
Nu aveţi permisiunea de a vizualiza fişierele ataşate acestui mesaj.

Solitaire
Stabsgefreiter
Stabsgefreiter
Mesaje: 90
Membru din: Joi Iun 23, 2011 2:44 pm

Re: Expeditia de recuperare .

Mesaj necitit de Solitaire »

Bravo, Florio, ce efort ai facut aici cu toata povestirea...
Mda, chestia asta cu curentii ar trebui sa fie un capitol lung la cursurile de navigatie. Mareele si calculele de flux reflux sunt relativ usor de dibuit, plus ca sunt programe peste programe care ajuta. Eu am chiar pe Chartplotter tides in real time. Dar curentii sunt marcati doar in mare in anumiti piloti, in realitate e mult mai complex decat cum apare la prima vedere.
Eu unul am avut o lectie de 5 luni, zi de zi si noapte de noapte, de curs in navigatie in curenti si acum sunt paranoid ca au bagat frica de dumnezeu in mine. Cand esti intre zeci de nave enorme fara posibilitate de steering, la mai putin de un nod esti cum se spune "sitting duck" pe traiectoria celor mari. Motoarele noastre auxiliare nu au nici o sansa in fata curentilor marini si mai devreme sau mai tarziu toate se opresc brusc si ramai in deriva. Am fost in mai multe "situatii" in Indonesia dar intr-o noapte am avut toate pozitiile de shah impotriva mea: un containership venind de la port side, sase pescadoare stationare dar cu plase intre ele in fata, un tug pe starboard fara lumini corespunzatoare...care de fapt tragea un mastodont de o suta de metri, neluminat absolut deloc. Curenti de 8 nozi, fara vant, dar valuri create de curenti contrari, si mare confuzionata, valuri triunghiulare, in apa cercuri concentrice care aratau ca uleuiul gros industrial.
Toti am oprit sa lasam marele containership sa treaca. A trecut la 50 de metri, n-am mai vazut nici luna nici stelele. Intre timp, eu fiind cel mai mic si mai usor am fost impins aproape de tug, cand am vazut spre oroarea mea cablul negru, cat bratul unui om iesind din apa si facand niste zgomote socante. Cand ma uit mai in spate vad silueta neagra a platformei incarcata ca o cladire cu trei etaje. Spuma alba exploda in pupa. Era o viziune de cosmar si a fost singura dat in viata mea pe mare cand mi-am vazut viata in pericol intr-un asemenea grad. Am ambalat motorul si am mers paralel cu cablul o vreme, o eternitate. Aveam senzatia ca puteam sa ating peretele platformei. Am reusit sa-l ocolesc si cand am trecut pe partea cealalta, in spatele lui, o geana de lumina la orizont aparu. Cateva minute mai tarziu se luminase, nevasta a iesit in cockpit cu o cana de cafea si m-a intrebat daca totul a fost ok in schimbul meu.
Am spus da, in general totul a fost ok. In spatele nostru marea era goala. Doar la orizont, ca un melc tragand casa dupa el, un tugboat minuscul cu un barge dupa el, abia vizibil.

Florio
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Mesaje: 1159
Membru din: Mie Apr 20, 2011 1:36 pm
Localitate: Bucuresti

Re: Expeditia de recuperare .

Mesaj necitit de Florio »

Ce ne spui tu Christian, sunt din multele experiente ale unui om incercat pe mare. Experiente care prin numarul lor, statistic vorbind, "trebuiau" sa contina si situatii limita, ca nu se poate cu orizontul numai roz.
La noi trebuie sa pastram proportiile si recunoastem ca starea tehnica a ambarcatiunii ne-a creat mai multe emotii decat dificultatea trecerii prin stramtori, marea sau curentii. A fost prima iesire a acestei barci facuta in intregime de nea Nicu HomeMade. La plecare catre Grecia totul a fost favorabil echipajului de atunci, de la vreme la vant si curenti. La intoarcere insa, lucrurile s-au schimbat la 180 grade . Si a devenit sarcina noastra sa preluam schimbarea asta :) .
Cu privire la curenti si navigatie, avandu-l cu noi pe Romeo si experienta lui serioasa, n-am avut griji. Fara el la bord n-as fi traversat de pilda Bosforul noaptea. Am avut experienta asta in Dardanele acum cativa ani si n-a fost deloc amuzant, cu atat mai mult cu cat vantul si ploaia faceau noaptea mai opaca decat ar fi trebuit, iar traficul, culmea ! era ca ziua.
Dupa episodul Canakkale am stat sa ne gandim daca starea barcii si timpul ramas ne mai permit sa ne continuam drumul.
Aici Gabi s-a retras din calatorie, a luat un autocar catre Istanbul si apoi catre casa.
Ma gandeam ca si Romeo va face la fel, lucru care ar fi pecetluit soarta calatoriei. Insa omul asta e statornic in decizii.
Dupa o masa copioasa, am stat stramb si am judecat oblic :) , apoi am decis sa continuam drumul . Nea Nicu a avut nevoie de o zi pentru a verifica motorul si sursa sincopelor, apoi trebuia cusut focul si ...ma rog , tot ce nu functiona bine.
Insa continuarea drumului insemna sa navigam pana acasa, fara pauze.
Cum spuneam, C'est dure la vie :)

CDS
Gefreiter
Gefreiter
Mesaje: 19
Membru din: Mie Iun 22, 2011 10:55 am

Re: Expeditia de recuperare .

Mesaj necitit de CDS »

O poveste tare, trebuie sa ne vedem neaparat la un debriefing consistent. Nu stiam ca Gabi a cedat si parasit nava, un aspect ce trebuie dezbatut si infierat, daca nu sunt argumente solide pentru un asa act...

Tot despre curenti , va pot spune ca am patit una similara intre Paros si Naxos. S-a pornit meltemi serios exact in aceeasi perioada cum vreo 2 ani. Eram pe o Bavaria 43 aproape noua, motorul era in perfecta stare, dar intre insule mergand spre nord aveam maxim un nod, adica mai mult stateam. Curentul, vantul si valul, toate din prova. Dupa vreo doua ore de manevre in diverse feluri, am luat decizia corecta sa renuntam si am innoptat intr-un golf la ancora in sudul insulei Paros.

Felicitari pentru reusita de a aduce nava acasa!

Scrie răspuns