Nu l-a asigurat nimeni pt ca pur si simplu nu se poate asigura!
Firmele de asigurare sant orice dar nu proaste: stiu foarte bine valoarea lucrurilor si a fiintelor si stiu la ce rata se pot asigura! Au oameni special instruiti care asta fac: calculeaza preturi! Daca vrem sa vedem cat valoreaza viata noastra mergem si intrebam unul din astia si apoi ne crucim.
Ca sa asigure marina GL probabil ca ar fi cerut costul de constructie plus valoarea barcilor plus valoarea daunelor pt terti.
E vizibil pentru orice om cu bun simt ca acolo sant greseli fundamentale de proiectare:
- nu am vazut marina cu intrarea la ponton oblica fata de curent. Pt unele barci e f dificil spre imposibila intrarea si mai ales iesirea din asa ceva.
- nu am vazut marina direct in cursul unei ape curgatoare despre care se stie ca ingheata si face sloiuri. Nu gheata e periculoasa pt barci si infrastructura ci sloiurile. De aceea si exista locuri anume amenajate din timp unde "se duc navele la iernat".
Iata niste exemple de marine pe rauri:
- marina
Darcol din Belgrad: construita intr-un bazin separat
- marina
Ada Tziganlia din Belgrad folosita si ca loc de iernat este pe un bazin seprat langa raul Sava
-
iernaticul navelor mari din Belgrad, bazin separat pe Sava
-
marina si iernatic in Budapesta pe bazin separat
-
a doua marina in Budapesta pe bazin separat
-
a treia marina in Budapesta, tot pe bazin separat
-
marina in Viena pe un bazin artificial construit cu dig de protectie
-
a doua marina in Viena, construita la fel intr-un bazin facut dupa dig de protectie
-
marina pe piloni pe cursul unui afluent al lui Isonzo. Desi raul ingheata uneori nu curg sloiuri. Acest gen de amenajare e foarte comun intre Trieste si Venezia pe toate raurile. Dar tot acolo sant si
marine facute in bazine separate.
-
raul Medina din Cowes pe Isle Wright in UK e plin de marine si e cunoscut drept Mecca iahtingului datorita densitatii de barci si evenimente. Sant marine de toate felurile si in bazine si la piloni si la geamanduri dar raul nici macar nu ingheata.
In concluzie, asemenea gen de amenajare ca la GL nu am vazut nicaieri. M-as bucura sa gaseasca cineva un alt exemplu care sa arate ca nu santem singurii fraieri.
Pt ca nu e altceva decat fraiereala pe bani publici, in cazul de fata majoritar ai UE.
Pana s-a ridicat asemenea minunatie multa lume a dat cu pixul: au fost cei care au proiectat, verificatorii de proiect, evaluatorii MDRT, verificatori de la CJ GL - beneficiarul proiectului, verificatori de al Directia Dezvoltare Regionala a Comisiei UE, si inca altii de la varii institutii cu atributii in zona (Inspectoratul in Constructii, Apele Romane, Regionala Dunarea de Jos, etc).
Toti au spus ca e bine asa, dati-i inainte! Daca intrebau pe primul pescar batran de pe faleza le putea spune ce greseau dar i-a durut in anus.
Nu am intalnit in vreun proiect la care am lucrat oameni la noi care sa stie sa proiecteze o marina. Chiar la cele mai mari firme de proiectare de la noi, cu actionariat si conducere straina, ies rasoalele pe banda (clasica e aia cu autostrada spre Ploiesti construita prin mlastina pt ca au omis studiile geotehnice)
Cea mai frecventa eroare de proiectare la porturi fluviale pe care am vazut-o la noi nu este ceva complicat cum ar fi studiul curentilor ci este ceva mult mai simplu: cheul este inclinat, nu drept. Exemplu portul din Corabia:
Toate "porturile turistice" planificate pe Dunare ale caror Studii de fezabilitate le-am vazut aveau cheuri inclinate. Chiar si cel de la Calarasi la care am lucrat direct avea tot asa; cum s-ar putea lega o barca acolo nu imi imaginez. Cand am incercat sa le explic ca nu e bine, domnule chestor, au zis ca asa se face. Exceptia de la regula asta e marina Sf Gheorghe, or fi intrebat pescarii.
Ca sa inchei expozeul plin de amaraciune: singura solutie pe care o vad e o marina sau orice facilitate in finantare 100% privata.
PS Vad acum ca nu de idei nastrusnice ducem lipsa:
Somesul navigabil!